Translate

måndag 28 januari 2013

Träning v 4

Nu detta året, 2013, är ju mitt mål att vi ska debutera i någon tävling så nu ligger fokus alltid på de moment som ingår i Appelklassen.

Fritt följ                                
Eftersom vi precis fått ett genombrott och Musse numera kan ställa sig rätt vid mitt ben så har vi börjat träna vändningar på stället och små små steg framåt.

Framförgående 
Nu har jag även lagt på att innan han börjar gå framåt så ska han stå rakt vid min sida och sen frivilligt gå några steg framåt. Detta har gått så bra <3 så nu v 5 ska vi börja träna detta utomhus med extern belöning. ( Om bara vädret är med oss lite så vi inte får mer snö...)

Läggande under gång
Nu var det länge sen vi tränade detta så Musse hade helt glömt bort att han kan faktiskt lägga sig även om matte rör sig bort från honom. Nu är vi tillbaka så att han erbjuder ligg frivilligt även om jag tar små små steg bakåt.

Apportering
Nu tar Musse apporten i munnen så fort den kommer fram. Jag belönar fortfarande bara för att han griper den ordentligt och gärna lägger lite tyngd bakåt. Denna veckan så blir det nog att prova vad som händer om jag släpper apporten...

Inkallning 
Vår inkallning börjar med att jag sätter Musse i Sitt position och sen går några steg ifrån honom. Sen på min inkallningssignal, Hit, ska han reagera direkt och ställa sig rakt vid min sida. Detta har gått väldigt bra <3 även detta moment ska vi nu börja träna utomhus

Hopp över hinder 
Tja just nu har vi inget hinder, jag måste bygga ett, så just nu tränar vi inte detta moment...

Platsliggande
Eftersom jag vill ha ett stabilt platsliggande där Musse är koncentrerad och stilla så skyndar vi väldigt långsamt här. Vi är uppe i 12 sekunder nu, men det är 12 sekunder som Musse ligger blixtstilla på <3



Annars denna veckan så har det varit många härliga promenader i snön. 



Dessutom har vi haft besök av underbara Tufva, en portugisisk vattenhund. 

Sen har vi även upptäckt att vår katt Ozzy är en mycket duktigare jägare på möss än Musse <3

Ha en trevlig vecka allesammans och njut av era liv <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar